Fra bonger til beacons

Kategori:

Aktuelt

Dato:

januar 17, 2017

Fra bonger til beacons

Linda Byrknes

Du setter deg ned ved det runde 10-mannsbordet med hvit duk og en mesterlig dandert blomsterkvast, selvsagt plassert på millimeteren i sentrum av bordet. Servitøren nærmer seg sakte men sikkert ditt bord, med en flaske hvitvin i den ene hånden og en rød i den andre. Søren, jeg har så lyst på en kald øl tenker du, og husker tilbake til dagen derpå forrige helg, etter litt for mye rødvin. En snuppe på 30+ bøyer seg over skulderen din og spør ”Hvit eller rød”? Du tenker deg om i ett sekund, før du pent spør ”Er det mulig å få en øl”? Servitøren ser i et lite sekund ut som om du har bedt henne dra til månen og tilbake etter den ølen, og du angrer litt. Før hun svarer yndig ”Selvsagt, det blir en bong”.

BONG? Hva i all verden er det? Du kremter, rødmer og spør hvor man får kjøpt dette.

Servitøren kniser litt påtatt, som om du har fortalt en halvtørr vits.
”De ligger under tallerkenen din” svarer hun og begynner å trippe. Hun har tross alt 18 andre gjester å skjenke, av de totalt 1247 gjestene på denne middagen.

I 2019, om tre år, kanskje enda før, tror jeg både bonger, febrilsk blaing gjennom printede Excelark for å finne riktig navn på registreringslisten, brosjyrer for det ene og brosjyrer for det andre – er ut. Disse nevnte ”utingene” er dessverre dagligdags på mange arrangementer i dag. Noen arrangører forstår ikke hvorfor så mange av de inviterte gjestene ikke melder seg på i det hele tatt, eller hvorfor de ikke kommer igjen året etter. De hadde jo tross alt betalt i dyre dommer for å få Kurt Nilsen til å spille.

Men – det handler ikke lenger om å bare ha det største artistnavnet, eller det mest trendy stedet. Joda, det er såklart fortsatt en add on, men fremtidens arrangementer må gi noe mer enn det. Dessertgenerasjonen, fremtidens arbeidstakere og målgruppe for utallige merkevarer, begynner alt å bli overstadig mette. De møter både hverandre og verden, hele døgnet via telefonen, ipaden, macen, og Tv`n sin. De streamer livekonserter, de sitter med trådløst headset og prater med en spillkompis i Nepal, de chatter med mormor på 70, og de snapper tommelen ut av ledd.

Fremtidens konferansedeltaker ønsker å bli vartet opp på helt andre måter enn med kanapéer og Power Pointer. Fremtidens konferansedeltaker ønsker å fly forbi registreringspunktet, uten å måtte vente på å bli slått opp, eller engang holde frem en kode på mobilen sin. Han vil at program og annen relevant informasjon for konferansen dukker opp sømløst på telefonen, eller Appleklokken hans, og fører han til riktig parallell sesjon uten at han må stå i kø for å spørre en ”Spør meg” vert, eller se etter skilter. Ved neste veivalg i lokalet, vil han enkelt se hvilken vei han skal gå for å komme til akkurat den salen han skal til. I det han passerer dørterskelen inn i salen, vil han få opp valget mellom kaffe, te eller mineralvann, og kunne velge det han har mest lyst på. ” Han trykker på colasymbolet og får opplyst at han nå har to enheter igjen. I tillegg viser telefonen han hvilket sete han har fått tildelt. Etter få minutter kommer det en hyggelig vert bort til setet hans og serverer en lunsjboks sammen med colaen han bestilte. Han tar frem telefonen og ser en hyggelig velkomsthilsen fra arrangøren ” Velkommen til 6.Sans sin kundekonferanse, vi håper colaen smakte”. Han smiler, lykkelig over at alt er blitt så enkelt.

Skal eventbransjen hjelpe våre kunder med å tilpasse seg fremtidens målgruppe, må vi strebe etter å komme opp på siden av de unge hva gjelder teknologi og digital kompetanse. For foran, skal det mye til for å komme. Men jeg sverger, printede bonger skal jeg gå i bresjen for å bli kvitt!

Vi er stolte av at 6.Sans allerede nå kan tilby fremtidens løsninger.

– Linda Byrknes
Prosjektleder i Norges råeste Brand Story Experience agency.

 

Fakta:
Beacons – eller den norske varianten om du vil – nettvarder, er enkelt forklart små sendere som har signaler telefonen, nettbrettet eller andre støttede enheter kan fange opp via Bluetooth-teknologi. Store aktører som Google, Facebook, Apple og Opera er gått tungt inn i denne teknologien. Det er tatt i bruk beacons på blant annet byggeplasser og kinoer i Norge.