Kategori:

Aktuelt, Brand

Dato:

januar 16, 2017

Hva skal din merkevare skape?

Arne Husøy

Merkevarebygging er et begrep som begynner å bli litt slitt i kantene. Ofte forbindes merkevarebygging med reklamefimer på tv for store, internasjonale virksomheter som Coca Cola, Apple og McDonalds. «Alle» driver med merkevarebygging, enten de jobber med strategi, kommunikasjon, reklame, design eller event.

Vi i 6.Sans tror at merkevarebygging først og fremst handler om den opplevelsen merkevaren klarer å skape for sine kunder. Jo mer unike og relevante opplevelsene er, jo høyere salg, tilfredshet og lojalitet skaper man. Utfordringen er at opplevelsen må skapes i alle kontaktpunkter med kunden og i hele verdikjeden – både før, under og etter et kjøp.

Vi tror at vellykket merkevarebygging først og fremst handler om to ting – differensiering gjennom unike opplevelser og helhetstankegang. Skal man lykkes med å bygge en sterk merkevare må man skille seg fra konkurrentene på områder som er viktige for kundene. Merkevaren må oppleves som relevant og treffe emosjonelt – det er viktig å treffe hjertet i tillegg til hodet. En merkevare som evner å skape varige positive merkeassosiasjoner hos kundene og leverer på løftene sine vinner konkurransen. Det handler om hvilke unike opplevelser man klarer å skape for kundene sine.

Merkevarebygging handler ikke bare om kommunikasjon og reklame. Eller design. Eller PR. Eller produktutvikling og innovasjon. Merkevarebygging handler alle disse tingene. Og mer. Det er i utgangspunktet fire områder som definerer opplevelsen av en merkevare:

  • Hva man tilbyr (produkter/tjenester/opplevelser)
  • Hva man sier (kommunikasjon)
  • Hva man gjør (organisasjon/kultur/adferd)
  • Hvordan man presenterer seg (visuell identitet/profil)

Alle disse fire områdene må spille sammen for å skape unike merkevareopplevelser. Det hjelper ikke å kommunisere hvor fantastisk et produkt eller en tjeneste er hvis man ikke klarer å levere på løftene. Vi må utvikle produkter og tjenester som er i tråd med kundenes ønsker og behov, vi må kommunisere på en relevant måte som treffer våre målgrupper i hjertet, vi ha et tydelig verdigrunnlag som beskriver hvem vi er og hva vi står for, og vi må presentere oss på en måte som er i tråd med opplevelsen vi ønsker å skape.

Spørsmålet er: Hvilken opplevelse skal din merkevare skape?

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat om hvordan vi i 6.Sans kan hjelpe din virksomhet til å skape unike merkevareopplevelser.